מק"ט: 29091
מכירה רגילה
מאת דוד מועלם.
ספר לימוד למקאם הערבי, עם השוואה למוסיקה וסולמות מערביות.
בספר הסבר מפורט של שיטת המוסיקה הערבית, וניתוח של 48 מקאמאת מ-8 משפחות. הספר מיועד לנגנים של מוסיקה מזרחית ומערבית כאחד.
בתקליטור המצורף, הדגמה של 38 מקאמאת.
תיאור המוצר
דוד מועלם
הסולם והמקאם במסורת המוסיקה הערבית
הספר המוביל ללימוד למקאם הערבי, עם השוואה למוסיקה וסולמות מערביות.
בספר הסבר מפורט של שיטת המוסיקה הערבית, וניתוח של 48 מקאמאת מ-8 משפחות. הספר מיועד לנגנים של מוסיקה מזרחית ומערבית כאחד.
בתקליטור המצורף, הדגמה של 38 מקאמאת.
דוד מועלם – משפטן ושופט בדימוסיליד בגדד,1931 , עלה ארצה מעיראק
במבצע "עזרא ונחמיה" 1950.בן למשפחה מוסיקלית שהייתה מקורבת
לחוגים של מוסיקאים , מלחינים ומשוררים עיראקים מהם ספג מעושרה של המוסיקה המקומית
והכלל ערבית. החל לימודי נגינה מערבית על כינור כבר בילדותו בעיראק והמשיך ללמוד
ולחקור את המוסיקה הערבית והטורקית במשך שנות עבודתו במערכת המשפט הישראלית כמשפטן
ושופט.
סמוך לפרישתו מכס השיפוט הצטרף
דוד מועלם לבית הספר למוסיקה שורשית- מזרחית באוניברסיטת בר-אילן ברמת גן ועשה שם
כחמש שנים בלימוד ומחקר של המוסיקה הערבית. תוך כדי מחקרו עבר לנגינה מזרחית
בכינור ונפגש עם אמנים, מוסיקולוגים ואנסמבלים שונים עם חלקם עשה שנים רבות
בסדנאות ובמפגשים.
בשנות פעילותו של מועלם באוניברסיטת
בר-אילן, במפגשים עם מורים ותלמידים נוכח לדעת כי קיים מחסור משווע במקורות זמינים
בעברית העוסקים בלימוד הסולם והמקאם הערבי. אהבתו למוסיקה בכלל ולמוסיקה הערבית
בפרט הניעו אותו להתפנות לכתיבת ספר זה, עליו שקד יותר משמונה שנים, כדי
שישמש את המורים והתלמידים העוסקים בתחום.
בספר שלפנינו, פיתח מר דוד מועלם את
המידע האישי הרב שספג בילדותו במשפחתו המוסיקלית בבגדד ועדכן אותו באמצעות הספרות
התיאורטית המגוונת, במיוחד הערבית, שבידו. והתוצאה – תרומה חשובה להיכרות ממשית עם
עולם המקאמאת, הן בשביל הסטודנטים למוסיקה ערבית והן למורים שלהם. הוא פורש מצע
נרחב לתיאוריית המקאמאת ומספק באופן מרוכז מאגר של דוגמאות בתווים: 48 מקאמאת מ-8
משפחות, תוך ייצוג גם של מרכיבי הסולמות וכן תוספת של הסברים קצרים. מאגר זה
המייצג למעשה את רוב רובן של המקאמאת בפרקטיקה הינו גם מעין מילון נוח להתמצאות
בסבך סולמות המקאמאת. אכן, הספר ממלא חסר שהורגש יותר ויותר עם
התגברות לימוד המוסיקה הערבית בארצנו. פרופ' דליה כהן